دکتر ندا مقتدری اصفهانی

طرح پرسش

استفاده از مطالب سایت

عفونت و آبسه پستان در شیردهی

اگر سینه به طور کامل از شیر تخلیه نشود، نشانه های عفونت یا ماستیت کمکم خود را نشان میدهد؛ نشانه هایی مثل بزرگ و متورم شدن سینه ها. علاوه بر این ابتلا به این عفونت باعث قرمز شدن قسمتی از سینه میشود به طوری که اگر آن را لمس کنید متوجه تودهای میشوید که اغلب فقط در یک طرف احساس میشود. ماستیت ممکن است با تب و لرز و دردهای استخوانی همراه شود. اگر گذشته از قرمزی و سفتی سینه این نشانه ها را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این عفونت با درمان آنتی بیوتیکی طی هفت تا 10 روز از بین میرود.

بعد از زایمان و در دوران شیردهی ممکن است حجمی از شیر توسط نوزاد مصرف نشود و در سینه باقی بماند. اگر نوزاد به حد کافی و لازم شیر خورد و باز هم مادر احساس کرد سینه اش سنگین است و شیر دارد، باید به وسیله شیردوش شیر اضافی را بدوشد. اگر شما هم نیاز به دوشیدن شیر دارید، بهتر است شیر دوشیده شده را دور نریزید و در فریزر بگذارید تا در زمان نبودنتان نوزادتان بتواند از آن تغذیه کند.

آبسه پستان
در صورت بهبود پیدا نکردن ماستیت، در مجاری شیر میکروب هم اضافه میشود و باعث به وجود آمدن آبسه میشود. آبسه، نوعی توده چرکی در سینه است و اگر مادر به آن مبتلا شود، چاره ای جز قطع کردن موقتی شیر دادن نخواهد داشت.درمان آبسه به سادگی ماستیت نیست. گاهی برای خلاص شدن از آن باید به عمل جراحی روی بیاورید و اگر با وجود جراحی هم مشکلتان برطرف نشد، سینه در یک عمل جراحی باید تخلیه شود.

صفحه اصلیساعات کار مطبسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگر