زایمان طبیعی بدون درد با حضور همسردکتر ندا مقتدری

چه زمانی جراحی کیست تخمدان لازم است ؟

- کیست هایی که علائم و درد پایداری ایجاد میکنند یا ممکن است پیچ خورده یا پاره شوند.
- کیست هایی که در نتایج سونوگرافی زنان به نظر میرسد نتیجه بیماری اندومتریوز هستند و برای دلایل باروری باید جراحی شوند.
- در صورتی که کیست و توده در هر دو تخمدان رشد کرده باشد.
- اندازه کیست تخمدان نیز یکی دیگر از عوامل تعیین کننده لزوم جراحی کیست تخمدان است. کیستهای بزرگتر (بیشتر از ۵ تا ۱۰ سانتیمتر) به احتمال بیشتری نیازمند جراحی هستند. همچنین کیستهایی که طی ۲ تا ۳ ماه کوچکتر نشوند یا همچنان به رشد خود ادامه دهند نیز باید جراحی شوند.

- جراحی در صورتی که کیست تخمدان مشکوک به سرطان باشد نیز لازم است. چنانچه فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان تخمدان را دارید یا در مطالعات تصویربرداری کیست به طور بالقوه سرطانی به نظر میرسد، جراحی برداشتن کیست تخمدان توصیه میشود.
- در صورتی که کیست تخمدان دارید و هنوز دوره قاعدگی نداشتهاید (در دختران جوان)، جراحی کیست تخمدان توصیه میشود.
- در صورتی که کیست تخمدان دارید و یائسه شدهاید (خانمها پس از یائسگی) جراحی کیست تخمدان با در نظر گرفتن سایز و نوع کیست توصیه میشود. گرچه سرطان کیست تخمدان نادر است اما خانمهای ۵۰ تا ۷۰ سال، بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند. درمان سرطان تخمدان در خانمهایی که در مراحل ابتداییتر تشخیص داده میشوند خیلی بهتر است.