عفونت در بارداری: عفونت قارچی

عفونت قارچی چیست؟

کاندیدیاز ولوواژینال یا مونیلیازیس یک عفونت مخمری ولو و واژن است. مخمر نوعی قارچ است. مخمری که اغلب باعث ایجاد این عفونت ها می شود کاندیدا آلبیکنس است، اما انواع دیگر مخمرها – از جمله کاندیدا گلابراتا و کاندیدا تروپیکالیس – نیز می توانند مسئول این عفونت ها باشند.

به گفته پزشک خانواده آمریکایی ، از هر چهار زن، سه نفر در طول زندگی خود حداقل یک عفونت قارچی دارند . تا 45 درصد به دو یا چند عفونت مبتلا می شوند.

در دوران بارداری، کاندیدا (و عفونت های ناشی از آن) حتی شایع تر است. طبق یک مطالعه ، حدود 20 درصد از زنان به طور معمول مخمر کاندیدا را در واژن خود دارند. این رقم در دوران بارداری به 30 درصد می رسد. مخمر در دوران بارداری به دلیل نوسانات هورمونی بیشتر باعث عفونت می شود.

از آنجایی که می توانید مخمر را در حین زایمان به کودک خود منتقل کنید، درمان آن بسیار مهم است.

چه چیزی باعث کاندیدیازیس می شود؟

کاندیدیازیس زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد طبیعی قارچ‌هایی که در واژن زندگی می‌کنند به اندازه‌ای افزایش یابد که علائم ایجاد کند. رایج ترین عواملی که زنان را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های قارچی قرار می دهد عبارتند از:

• دیابت
  • استفاده از قرص های ضد بارداری ، آنتی بیوتیک ها، یا کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون (رایوس)
  • اختلالاتی که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند ، مانند HIV

در دوران بارداری، تغییر سطح هورمون ها باعث تغییر تعادل pH در واژن می شود. این باعث ایجاد محیطی می شود که برای رشد مخمرها مطلوب تر است.

چه عوارضی با عفونت های قارچی همراه است؟

در زنان غیرباردار که سیستم ایمنی طبیعی دارند، عفونت های قارچی به ندرت منجر به عوارض جدی می شود.

حتی در بارداری، عفونت های قارچی معمولاً اثرات مضری در مادر ایجاد نمی کند. با این حال، می توانید مخمر را در حین زایمان به کودک خود منتقل کنید.

اکثر نوزادانی که دچار عفونت قارچی می شوند، آن را فقط در دهان یا ناحیه پوشک خود دارند. با این حال، اگرچه نادر است، اما عفونت قارچی در نوزادان می تواند بسیار جدی باشد، زیرا سیستم ایمنی آنها هنوز به خوبی توسعه نیافته است. به عنوان مثال می تواند در بدن نوزاد پخش شود و بر تنفس و ریتم قلب تأثیر بگذارد. این اغلب در نوزادانی اتفاق می‌افتد که موارد دیگری بر سیستم ایمنی بدنشان تأثیر می‌گذارد، مانند نارس بودن یا عفونت زمینه‌ای.

عفونت های مخمری همچنین می تواند باعث عفونت های سراسر بدن و عوارض جدی در زنانی شود که به دلیل شرایطی مانند HIV، سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

علائم و نشانه های کاندیدیازیس چیست؟

با کاندیدیازیس، به احتمال زیاد در واژن و فرج خود خارش خواهید داشت. همچنین ممکن است متوجه ترشحات سفید رنگ واژن شوید . این ترشحات ممکن است شبیه پنیر کوتیج به نظر برسد و نباید بو داشته باشد.

علائم دیگر عبارتند از:

• درد یا درد در واژن یا فرج
  • سوزش هنگام ادرار کردن
  • بثورات در ناحیه فرج و پوست اطراف آن که گاهی در کشاله ران و ران نیز ظاهر می شود.

این علائم ممکن است چند ساعت، روز یا چند هفته طول بکشد.

در نوزادان تازه متولد شده و در زنانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است کاندیدیازیس در دهان ایجاد شود. این حالت به نام برفک شناخته می شود .

سایر شرایط می توانند علائمی مشابه عفونت قارچی ایجاد کنند، از جمله:

• یک واکنش آلرژیک به محصولی که در ناحیه واژن استفاده کرده اید، مانند صابون یا کاندوم
  • بیماری های مقاربتی (STDs) مانند کلامیدیا و سوزاک
  • واژینوز باکتریایی ، نوعی عفونت

چگونه می توانم از عفونت قارچی جلوگیری کنم؟

شما می توانید خطر ابتلا به عفونت های قارچی در آینده را با موارد زیر کاهش دهید:

• خشک نگه داشتن ناحیه واژن
  • اجتناب از حمام های حباب دار، اسپری های بهداشتی زنانه و دوش ها
  • پوشیدن لباس زیر نخی

اگرچه کاندیدیازیس یک بیماری مقاربتی نیست، رابطه جنسی دهانی ممکن است وضعیت شما را بدتر کند و شریک جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه کاندیدیازیس تشخیص داده می شود؟

پزشک در مورد علائم شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. برای تایید تشخیص، پزشک از یک سواب پنبه ای برای نمونه برداری از ترشحات واژن استفاده می کند. نمونه زیر میکروسکوپ برای علائم مخمرهایی که باعث عفونت می شوند بررسی می شود.

در موارد خاص، پزشک ممکن است بخواهد نمونه‌ای از ترشحات واژن را کشت  یا در آزمایشگاه رشد دهد . کشت ها به آنها کمک می کند تا انواع دیگر مخمرها مانند C. glabrata و C. tropicalis را رد کنند.

کاندیدیازیس چگونه درمان می شود؟

اغلب اوقات، درمان کاندیدیاز ولوواژینال با کرم یا شیاف ضد قارچ آسان است . دارو باید در عرض هفت روز علائم شما را از بین ببرد. با این حال، در دوران بارداری، قبل از شروع درمان باید به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند تأیید کنند که شما واقعاً یک عفونت قارچی دارید و اطمینان حاصل کنند که درمانی ایمن برای استفاده در دوران بارداری دریافت می کنید.

هم داروهای ضد قارچ خوراکی و هم موضعی برای درمان عفونت های قارچی در زنان غیرباردار استفاده می شود. با این حال، استفاده از داروهای خوراکی ممکن است در دوران بارداری بی خطر نباشد. یک مطالعه در سال 2016 درجامامنبع مورد اعتمادارتباطی بین خطر بیشتر سقط جنین و مصرف خوراکی فلوکونازول (دیفلوکان) در دوران بارداری مشاهده شد. داروهای ضد قارچ خوراکی نیز با نقایص مادرزادی مرتبط هستند .

داروهای ضد قارچ موضعی که برای استفاده در دوران بارداری بی خطر هستند عبارتند از:

دارو دوز
کلوتریمازول (Gyne-Lotrimin) خامه 1%، 5 گرم (گرم)، یک بار در روز به مدت 7 تا 14 روز
میکونازول (مونیستات) خامه 2%، 5 گرم، یک بار در روز به مدت 7 روز
ترکونازول (ترازول) خامه 0.4%، 5 گرم، یک بار در روز به مدت 7 روز

عفونت های مکرر قارچی چگونه باید درمان شوند؟

در دوران بارداری، احتمال ابتلا به عفونت های قارچی مکرر بیشتر است. چهار یا بیشتر عفونت قارچی در یک سال را کاندیدیازیس عود کننده ولوواژینال می نامند.

اگر همچنان به عفونت های قارچی مبتلا می شوید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد از نظر عوامل خطر مانند دیابت یا اختلال ایمنی مورد ارزیابی قرار بگیرید. اگر علت بارداری باشد، عفونت ها باید پس از زایمان متوقف شوند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف یک داروی خوراکی “آزول” به مدت شش ماه، احتمال تکرار عفونت را کاهش می دهد. با این حال، استفاده از داروهای ضد قارچ خوراکی ممکن است در دوران بارداری بی خطر نباشد. برای ادامه این درمان ممکن است مجبور باشید تا پس از زایمان صبر کنید.