کیست و آبسه بارتولن

غدد بارتولن دو غده به اندازه نخود هستند که مجرای آنها به داخل ولو باز می شوند . این غدد مایعی تولید می کنند که نواحی تناسلی را به هنگام مقاربت لیز می نماید .در بارتولینیت یک یا هر دو این غدد و یا مجاری آنها عفونی می شوند . این حالت موجب ایجاد تورم در بافتهای اطراف شده و ممکن است موجب ایجاد آبسه گردد و یا یک یا هر دو مجرا ممکن است مسدود گردیده و موجب تورم بدون دردی بنام کیست بارتولن گردد .جهت درمان بارتولینیت پزشک آنتی بیوتیک تجویز می نماید و بیماری در عرض چند روز باید بهبود یابد . مسکن نیز ممکن است جهت تسکین درد تجویز شود . آبسه تحت بی حسی موضعی تخلیه می گردد. کیست بارتولن معمولاً برداشته نمی شود ، مگر اینکه بزرگ شده یا موجب ناراحتی گردد .

بارتولینیت ممکن است عود نماید .عفونت غدد بارتولین می تواند باعث تورم یک طرفه فرج و بزرگی یکی از لب های بزرگ گاهی به اندازه یک تخم مرغ گردد.آبسه بارتولن معمولا یک طرفه بوده و سیرری سریع داشته و ظرف 2 تا 3 روز تشکیل می شود و به صورت یک توده بسیار دردناک و حساس و اغلب همراه با اریتم و تورم بر روی آن تظاهر می کند و بیمار به سختی ( یعنی پا باز ) راه می رود .

درمان :