تخمدان پلی کیستیک

PCO
اهمیت تشخیص و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

تشخیص و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (پلی سیستیک ) که با عدم تخمک گذاری مزمن و در نتیجه2علامت از 3 نشانه پریود های نامنظم ، تخمدان پلی سیستیک (پلی فولیکولر) در سونوگرافی ،علائم کلینیکی آندروژن بالا مثل پرموئی ، آکنه و یا شواهد آزمایشگاهی آندروژن بالا تعریف می شود، به دلائل ذیل از اهمیت بالائی برخوردار است :
1. سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایعترین اختلالات غدد درون ریز در خانم های سنین باروری است ( 5 تا 6 % خانم ها ).

2. این اختلال یک بیمارینیست ، بلکه یک سندرم (نشانگان ) است با تظاهرات کلینیکی مختلف که آسیب شناسی آن پیچیده و کاملا شناخته شده نیست و برای علت آن فرضیه چند عاملی ( ژنتیکی و محیطی و تعامل این عوامل بر یکدیگر) مطرح شده است.علاوه بر این تشخیص افتراقی های متعدد برای این سندرم نیز بیان شده است که در هنگام تشخیص ، بخصوص در سنین نوجوانی باید در نظر گرفته شود.

3. سندرم تخمدان پلی کیستیک ، اختلالی مزمن است که درمان پذیر است ولی علاج Cure دائمی ندارد ، یعنی با قطع درمان احتمال برگشت علائم وجود دارد.

4. این سندرم علاوه بر تاثیر بر دستگاه تولید مثل ، بر عملکرد سایر ارگانها مانند سیستم قلب و عروق نیز تاثیر گذار است.

5. در بعضی از موارد تخمدان پلی کیستیک با عوارض کوتاه مدت مانند خونریزی های رحمی ،دشوارزائی ، سقط مکرر و مسمومیت بارداری و عوارض طولانی مدت در سنین بالا مانند چربی و فشار خون بالا ،مشکلات قلبی و عروقی ، دیابت تیپ 2واحتمالا سرطان رحم ، همراه است که در صورت تشخیص و درمان صحیح به موقع این سندرم ، می توان از بروز همه این عوارض پیشگیری و یا آنها را درمان نمود.

6. به دلیل افزایش هورمون های مردانه (آندروژن ) در بدن این افراد و بروز علائمی چون پر موئی (هیرسوتیسم) ، آکنه و به دلیل همراهی چاقی در اکثر این افراد ، ممکن است این افراد، به خصوص دختران دچار علائم اختلال خلق ( افسردگی . اضطراب ) ، اختلال غذا خوردن و از دست دادن اعتمادبه نفس شوند که قطعا درسلامت روانی و همچنین پذیرش و پاسخ به درمان در این افراد نقش اساسی دارد.طبق دستورالعمل های اروپائی و امریکائی مشاوره و ارجاع روانپزشکی جهت این افراد توصیه اکید شده است.

7. یکی از مهمترین و اولین اقدام درمانی در این افراد ، درمان چاقی در مرحله اول با اصلاح شیوه زندگی Life style ، رژیم غذائی و ورزش است. با اندک کاهش وزن ،چه بسا در بسیاری از این افراد پریود ها منظم شده و خودبخود باردار می شوند و علاوه بر این از خطر عوارض طولانی مدت نیز در امان خواهند بود.مع الوصف اکثر مبتلایا ن متا سفا نه به اهمیت کاهش وزن که اتفاقا تا حد زیادی به همت و اراده خودشان بستگی دارد ، یا واقف نیستند و یا کاهش وزن را امکانپذیر نمی دانند . علی رغم ،این جدیت و تاکید پزشک معالج بر این امر و مشاوره و ارجاع افراد به متخصصین تغذیه و تعویق درمان به خصوص درمان نازائی تا حصول وزن مناسب ، بسیار مهم است.

8. درمان این اختلال نیز در افراد مختلف ، یکسان نیست و اصولا نوع درمان و پاسخ به آن در مطالعات مختلف نیز،تفاوت دارد. لذا برخورداری از دانش روز از سوی پزشک و صبوری از سوی مبتلایان ،ازاصول درمان است.

9. این سندرم ، نوجوانان 12 تا 18 سال را نیز گرفتار می کند که به دلیل تظاهرات کلینیکی متفاوت از بزرگسالان ، تشخیص های افتراقی بیشتر و علاوه بر این حساسیت و اضطراب والدینشان نسبت به مصرف دارو و به طور کلی سلامت آینده فرزندانشان،اهمیت تشخیص و درمان صحیح این سندرم روشن است.